Ποιος ήταν ο Βούδας;

Buddhismus_Buddha

Ο πρίγκιπας Σιντάρτα Γκοτάμα γεννήθηκε το 560 π.Χ. στην πόλη Λουμπίνι της Βόρειας Ινδίας. Καταγόταν από την ευγενή κάστα των Σάκυα και σ’ αυτό οφείλεται το όνομά του «Σακυαμούνι». Μεγάλωσε σε περιβάλλον πλούτου, ομορφιάς και απολαύσεων και έλαβε υψηλή μόρφωση. Τα κείμενα τον περιγράφουν ψηλό, δυνατό με μπλε μάτια. Στην ηλικία των 29 ετών ήρθε για πρώτη φορά αντιμέτωπος με τη ζωή έξω από το παλάτι και συνειδητοποίησε ότι τα γηρατειά, η αρρώστια και ο θάνατος είναι συνυφασμένα με την ανθρώπινη ζωή και ότι τίποτα δεν διαρκεί για πάντα.

Έτσι εγκατέλειψε το παλάτι του αποφασισμένος να βρει τη μη παροδική, τη μόνιμη ευτυχία. Μετά από έξι χρόνια αναζήτησης, είτε με αυστηρό ασκητισμό είτε με μελέτη των καλύτερων φιλοσοφιών της εποχής, έφτασε στην Μποντγκάγια της Ινδίας. Εκεί, μέσα από βαθειά διαλογιστική απορρόφηση, αναγνώρισε τη φύση του πνεύματος και έφτασε στη φώτιση. Έγινε ένας «Βούδας», που σημαίνει «ο πλήρως αφυπνισμένος». Δίδαξε για 45 χρόνια, δίνοντας ο ίδιος το καλύτερο όνομα στις διδασκαλίες του: «Ντάρμα», που στα σανσκριτικά σημαίνει «Πώς είναι τα πράγματα». Πέθανε στην ηλικία των 80 χρόνων.

Τι διδάσκει ο Βούδας;

Ο Βουδισμός λοιπόν μπορεί να θεωρηθεί ως ένα σύνολο μεθόδων που οδηγούν τους ανθρώπους να βλέπουν τα πράγματα όπως είναι, στο εδώ και τώρα. Ο Βούδας μας διδάσκει, με αμεσότητα και σε συσχετισμό με την καθημερινή μας ζωή, τι είναι παροδικό και τι είναι διαχρονικά πραγματικό, αυτό που φέρνει τη μόνιμη ευτυχία. Με τον διαλογισμό, η διανοητική αυτή κατανόηση μετατρέπεται σε προσωπική εμπειρία η οποία ενσωματώνεται στη ζωή μας και γίνεται διαρκής.

Στον Βουδισμό δεν υπάρχουν δόγματα. Κυριαρχεί η κοινή λογική και ενθαρρύνεται η κριτική σκέψη. Ο ίδιος ο Βούδας είπε στους μαθητές του «να είναι ο φάρος του εαυτού τους» και στις 84.000 διδασκαλίες του ο καθένας μπορεί να ζητά και να βρίσκει αυτή που ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία του, απαντά στα ερωτήματά του και καλύπτει τις ανάγκες του. Ο στόχος των διδασκαλιών του Βούδα είναι η πλήρης ανάπτυξη του έμφυτου δυναμικού του σώματος, του λόγου και του πνεύματός μας.

Οι βουδιστικοί Δρόμοι

Buddhist_schoolsΟ Βούδας δίδαξε σε τρία διαφορετικά είδη ανθρώπων κι έτσι διαμορφώθηκαν τρεις βουδιστικοί δρόμοι ή κατευθύνσεις. Σ’ αυτούς που ήθελαν να αποφύγουν την προσωπική δυστυχία, έδωσε διδασκαλίες για το κάρμα και μεθόδους για την απόκτηση πνευματικής γαλήνης. Οι διδασκαλίες αυτές αποτελούν τον Μικρό Δρόμο (Χιναγιάνα ή Τεραβάντα).

Σε ανθρώπους που ενδιαφέρονταν περισσότερο για τους άλλους, έδωσε διδασκαλίες και μεθόδους για την ανάπτυξη του ελέους και της σοφίας, που συνιστούν τον Μεγάλο Δρόμο (Μαχαγιάνα).

Σε όποιους είχαν βαθιά εμπιστοσύνη στη βουδική τους φύση, έδωσε τις διδασκαλίες του Διαμαντένιου Δρόμου (Βατζραγιάνα). Εδώ ο Βούδας εμφανιζόταν με μορφές από ενέργεια και φως – σαν ολογράμματα – ή μετέδιδε τη φωτισμένη εμπειρία του για τη φύση του πνεύματος, δηλαδή τη Μεγάλη Σφραγίδα (Μαχαμούντρα).
Στον Διαμαντένιο Δρόμο του Βουδισμού μαθαίνει κανείς να βιώνει τον κόσμο από μια πλούσια και αυτοαπελευθερωτική θεώρηση. Η εφαρμογή των μεθόδων παράγει ένα βαθύ εσωτερικό πλούτο. Αυτό οδηγεί σε μια κατάσταση αταραξίας και αυθεντικότητας, μέχρι τελικά να εκδηλωθεί κάθε φωτισμένη δραστηριότητα του πνεύματος.

Τι είναι το Κάρμα;

Το Κάρμα είναι μια βασική έννοια του Βουδισμού. Δεν σημαίνει πεπρωμένο, αλλά αιτία και αποτέλεσμα. Η ακριβής μετάφραση της σανσκριτικής λέξης είναι «δράση». Ο καθένας είναι υπεύθυνος για τη ζωή του και τη διαμορφώνει με τις σκέψεις, τους λόγους και τις πράξεις του, που αφήνουν «αποτυπώματα» στο πνεύμα (εντυπώσεις). Η κατανόηση αυτή καθιστά δυνατή τη συνειδητή συμπεριφορά για τη συσσώρευση θετικών εντυπώσεων, που οδηγούν στην ευτυχία και την αποφυγή μελλοντικής δυστυχίας. Το θετικό κάρμα μπορεί να ενισχυθεί με τα επιδέξια μέσα του Διαμαντένιου Δρόμου, ενώ το αρνητικό κάρμα μπορεί να αποδυναμωθεί.

Τι σημαίνει «Απελευθέρωση και Φώτιση»;

228584_151188461614486_150976971635635_275040_4479003_n

Απελευθέρωση είναι η αναγνώριση ότι το σώμα, οι σκέψεις και τα συναισθήματα βρίσκονται σε συνεχή μεταβολή και για τον λόγο αυτό δεν μπορούν να συγκροτήσουν ένα πραγματικό «εγώ». Με τον τρόπο αυτό παύει να βιώνει κανείς τον εαυτό του ως στόχο, πράγμα που αποτελεί και την αιτία για όλες τις δυστυχίες.
Η φώτιση είναι το επόμενο, τελικό βήμα. Εδώ το καθαρό φως του πνεύματος ακτινοβολεί μέσα από την κάθε εμπειρία. Δεν υπάρχει πια κανένας διαχωρισμός ανάμεσα στον βιωτή, στο αντικείμενο του βιώματος και στο βίωμα. Το πνεύμα απολαμβάνει κάθε στιγμή τις αυτοεκδηλούμενες ικανότητές του και είναι σε κάθε κατάσταση αβίαστο και αυθόρμητο.

 

Θάνατος και επαναγέννηση

Στον Βουδισμό ισχύει η αναγνώριση ότι δεν είμαστε το σώμα μας, αλλά ότι το έχουμε και ότι ο θάνατος είναι κάτι παρόμοιο με την «αλλαγή ενδυμασίας». Ο «εαυτός» μας είναι μια άφθαρτη και ατέρμονη ροή συνείδησης η οποία, τη στιγμή του θανάτου, εγκαταλείπει το σώμα που πεθαίνει και, οδηγημένη από το κάρμα, συνδέεται με ένα νέο σώμα. Ο κύκλος των επαναγεννήσεων είναι αέναος και μόνο όσοι έχουν φθάσει στη φώτιση δεν είναι εξαρτημένοι από αυτή τη διαδικασία: μπορούν συνειδητά να αποκτήσουν μια επαναγέννηση με την οποία θα είναι χρήσιμοι σε όσο το δυνατόν περισσότερα όντα.

Τι μπορεί να προσφέρει η διδασκαλία του Βούδα στις δυτικές κοινωνίες;

Karmapas_Hamburg_Reihe«Αποτελεσματικές μεθόδους που οδηγούν στην άμεση βίωση του πνεύματος» απάντησε ο Λόπεν Τσέτσου Ρίνποτσε, ένας μεγάλος δάσκαλος διαλογισμού, ο οποίος για δεκαετίες και μέχρι το τέλος της ζωής του συνέβαλε στην εδραίωση του Θιβετανικού Βουδισμού στη Δύση. Η διδασκαλία του Βούδα είναι σαν ένα διαμάντι: είναι στην ουσία του αμετάβλητο, όμως λάμπει στα χρώματα του φόντου πάνω στο οποίο βρίσκεται. Έτσι, η διδασκαλία του Βούδα προσαρμόζεται στις πολιτισμικές συνθήκες των διάφορων χωρών δίχως να χάνει την ουσία της. Αρχικά οι διδασκαλίες μεταδόθηκαν για 1500 χρόνια στην Ινδία και μετά για άλλα 1000 χρόνια στο Θιβέτ. Σήμερα, η θεώρηση και οι μέθοδοι του Διαμαντένιου Δρόμου του Βουδισμού ωφελούν και τους ανθρώπους στη Δύση.

Ο Διαμαντένιος Δρόμος του Βουδισμού στη Δύση

09_08_ec_emp_k17_0158_rhlΟ Διαμαντένιος Δρόμος ταιριάζει σε ανθρώπους με ανεξάρτητη σκέψη που έχουν μια φυσιολογική κοινωνική ζωή. Το περιεχόμενο του Διαμαντένιου Δρόμου στηρίζεται σε τρεις πυλώνες: στην αδογμάτιστη και επαληθεύσιμη γνώση, στον διαλογισμό και στη σταθεροποίηση των επιπέδων επίγνωσης που έχουν επιτευχθεί. Με αυτόν τον τρόπο ο Διαμαντένιος Δρόμος κάνει τις μεθόδους του Βούδα προσβάσιμες για το σύγχρονο κόσμο και βοηθάει στο να ανακαλύψει και να αναπτύξει κάποιος τον εσωτερικό του πλούτο για το όφελος όλων των όντων. Σήμερα υπάρχουν πάνω από 650 Βουδιστικά Κέντρα του Διαμαντένιου Δρόμου σε 61 χώρες και λειτουργούν στη βάση του ιδεαλισμού και της φιλίας. Τα μέλη προσφέρουν αφιλοκερδώς τις βουδιστικές διδασκαλίες και πρακτικές του Διαμαντένιου Δρόμου στους ανθρώπους που επιθυμούν να κατανοήσουν και να βιώσουν το απεριόριστο δυναμικό του πνεύματός τους. Στη Ελλάδα ο Διαμαντένιος Δρόμος του Βουδισμού είναι αναγνωρισμένος ως επίσημη θρησκεία από το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Υπάρχουν τρία Βουδιστικά Κέντρα: στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στην ορεινή Κορινθία.